Samopoštovanje kod dece.
Šta je samopoštovanje i zašto ga vredi podsticati?
Samopoštovanje je rezultat ocenjivanja sopstvene vrednosti, tj. stepen uverenosti u sopstvene vrednosti, snaga poverenja u svoje ideje i misli, kao i vera u svoje postupke. Ono nije urođeno, niti nasledno, već se uspostavlja i menja tokom života pod uticajem odnosa sa drugima.
Zašto vredi podsticati samopoštovanje?
Značaj podsticanja samopoštovanja potvrđuju brojni klinički psiholozi koji samopoštovanje uzimaju kao kritički indeks za mentalno zdravlje. Istraživanja su potvrdila vezu između visokog samopoštovanja i zadovoljstva svojim životom i srećom. S druge strane, nisko samopoštovanje je povezano sa depresijom, anksioznošću i neprilagođenošću.
Pozitivno osećanje sopstvene vrednosti u obliku visokog samopoštovanja je pravo svakog deteta. Vaspitač i roditelji imaju posebnu odgovornost da to osećanje podstiču
Kako porodica utiče na razvoj dečjeg samopoštovanja?
Pozitivno samopoštovanje deteta je moguće podsticati u okviru mnogih porodičnih uticaja na dete, od kojih su najznačajniji sledeći:
– jasno, otvoreno i dvosmerno komuniciranje sa detetom
– demokratičan stil vaspitanja, u kome se detetu ukazuje poverenje
– hrabrenje deteta u iskazivanju ljubavi i drugih osećanja
– podsticanje deteta da izgradi najrazličitije strategije samopodrške i samopotvrđivanja
– negovanje nezavisnosti i samostalnosti
Prerana kontrola, na primer u navikavanju na čistoću i nerealno visoki zahtevi roditelja otežavaju razvoj autonomije koja je koren dečjeg samopoštovanja i ponosa, te uzrokuju sumnju u sebe i stid.
Šta dobija dete od svog visokog samopoštovanja?
– poverenje u sopstveno opažanje, izbore, odluke i postupke
– kreativnost u igri, istraživanju i druženju
– nezavisnost i energičnost u odnosima sa vršnjacima
– uverenost da će zalaganje dovesti do povoljvnih rezultata i uspeha
– aktivno učešće u grupnoj diskusiji i slobodu da bez ustezanja postavlja pitanja
– poverenje u druge, čestu interakciju sa drugima, održavanje i sklapanje prijateljstva
– hrabro razmatranje novih ideja
– izražavanje svog stava, čak i kada se zna da se drugi sa njim neće složiti
Porodica i predškolska ustanova – tim za razvijanje samopoštovanja
Prva sredina u kojoj se dečje samopoštovanje razvija je njegova porodica. Lepe reči za Vaše dete, koje podsticajno deluju na njegovo samopoštovanje:
Dopada mi se kako si to uradio!
Raduje me što u tome uživaš!
Dopada mi se način na koji si rešio taj problem!
Kako se osećaš u vezi sa tim?
Ja sam sigurna da ćeš ti to odlično uraditi!
Ja znam da ćeš ti uspeti!
Baš si lepo započeo! Sigurna sam da će biti jako lepo kada završiš!
Hvala! To mi je mnogo pomoglo!
Potrebna mi je tvoja pomoć!
Baš se vidi da si se trudio!
Pogledaj, koliko si samo napredovao!
Ne zaboravite da dobar odnos porodice i vrtića pomaže detetu u razvoju i da je bitno da smo od samog početka zajedno. Važno je da zajedno pružamo podršku Vašem detetu da odrasta kao srećno i sebe svesno biće, tako što ćemo kod njega razvijati pojam o sebi, a to znači pružiti znanja i osećanja o tome po čemu je ono jedinstveno i neponovljivo biće, koje se razlikuje od drugih i koje u drugima prepoznaje i poštuje istu takvu jedinstvenost, da pronađe mnoge razloge zbog kojih se može ponositi što je deo svoje porodice. Takođe, značajno je uvažiti potrebu Vašeg deteta na svoj svet, svoja viđenja, osećanja i želje… I najzad, radovati se svakoj dečjoj želji da nam otvoreno i slobodno saopšti svoja nezadovoljstva i zatraži svoja prava.
vaspitačica Sandra Papić